طراحی وب
طراحی سایت در رستانت
طراحی سایت از تحلیل نیازهای مشتریان در شرکت های طراحی سایت حرفه ای آغاز می شود. در رستانت حتی تحلیل از قرارداد مهمتر است و پس از به نتیجه رسیدن و عملی بودن پروژه قرارداد بر اساس زمان بندی و نیازسنجی منعقد می گردد. پس از قرارداد تحلیل ها مستندسازی گردیده و پروژه وارد مرحله پیاده سازی می گردد. این پروسه پس از پیاده سازی وارد دیباگ گردیده و پس از به نتیجه رسیدن تحلیل ها و نیازهای پروژه، سایت آماده تحویل و آموزش می گردد.
عوامل تاثیر گذار در قیمت طراحی سایت
حتما برای شما هم پیش آمده که با شروع پروژه طراحی سایت اولین چیزی که به ذهنتان می رسد قیمت این پروژه است. اغلب این اتفاق می افتد، حتی در هنگام خرید یا اینکه ممکن است به وسیله ای نیاز داشته باشید اما به دلیل هزینه بالا از آن صرف نظر کنید. در بیشتر موارد حتی نیازی به دانستن هزینه نیست، اما ناخودآگاه قیمت را می پرسیم. این نشان دهنده اهمیت این موضوع برای ما ایرانیان است. طراحی سایت مانند هر محصول یا خدماتی قیمت خود را دارد. قیمت ها بسیار متفاوت است و شرکت های مختلف از 500 هزار تومان تا بیش از صدها میلیون تومان برای سایت هزینه می کنند.
تاثیر شرکت های طراحی سایت بر قیمت
شرکت های سازنده وب سایت یکی از عوامل تعیین کننده قیمت طراحی وب سایت هستند. شرکت های بزرگ دارای بخش های مختلفی هستند. به عنوان مثال این نوع شرکت ها دارای چندین بخش برای توسعه وب سایت خود هستند مانند تیم طراحی گرافیک ، تیم برنامه نویسی، تیم پشتیبانی، تیم آموزشی و تیم بهینه سازی و این افراد معمولا در زمینه کاری خود تخصص دارند.
با این حال، شرکت های کوچکتر احتمالا فقط تیمی از برنامه نویسان و طراحان گرافیک دارند. یکی از عوامل موثر بر هزینه طراحی سایت، تخصصی بودن شرکت طراحی سایت می باشد.
علاوه بر این تخصص، عوامل دیگری نیز در شرکت های طراحی سایت دخیل هستند. این عوامل را می توان جغرافیای شرکت در نظر گرفت. بنابراین شرکتهای طراحی وب در کلانشهرها به دلیل هزینههای بالاتری مانند اجاره و موارد مشابه، پول بیشتری دریافت میکنند. به عنوان مثال، سفارش طراحی سایت در تهران به وضوح مستلزم هزینه بالاتری نسبت به هزینه طراحی سایت در یک شهر کوچکتر است.

دامنه وب سایت و تاثیر آن در قیمت طراحی سایت
فاکتور مهم دیگر دامنه وب سایت است. منظور ما نام سایت نیست. بلکه مخفف TLD یا به فارسی دامنه سطح بالای سایت است. به زبان ساده هر قسمتی که بعد از نام سایت و بعد از نقطه استفاده شود TLD نامیده می شود. مثلا .com .ir .net .org
هزینه های اصلی خرید دامنه وب سایت مربوط به این قسمت می باشد. بنابراین دامنه .com متعلق به تمام دنیاست در حالی که دامنه ir مختص ایران است و استفاده از آن در کشورهای دیگر رایج نیست. به عنوان مثال برای خرید دامنه دات کام باید به دلار پورسانت پرداخت کنید که این مبلغ بیش از 300 هزار تومان خواهد بود. در صورتی که دامنه ir را با کمتر از 50 هزار تومان می توان تهیه کرد.
دامنه های گران تری مانند .name، .shop و … نیز وجود دارند که برای خرید آنها باید به نوع کاربری سایت خود توجه کنید. به عنوان مثال، .name برای سایت های شخصی و سایت های رزومه استفاده می شود. پس از خرید دامنه، باید به سراغ خرید هاست بروید.
تاثیر هاست در هزینه طراحی سایت
اجازه دهید هاستینگ را با یک مثال ساده توضیح دهیم. هاست فضایی است که تمام اطلاعات وب سایت شما را در خود جای می دهد. این شامل عکسها، متن، فیلمها، الگوها، نامهای کاربری، رمزهای عبور کاربر و هر چیز دیگری در وبسایت شما میشود. همان متنی که می خوانید روی هاست ذخیره می شود و از آنجا برای شما ارسال می شود.
هاست دارای ظرفیت ویژه و حجم محدود می باشد. بنابراین تعداد هاست ها را می توان 5 گیگابایت، 10 گیگابایت، بیشتر یا کمتر در نظر گرفت.
هاست ها نیز باید دائما به روز شوند. بنابراین اگر هاست ماهیانه دریافت می کنید، برای استفاده از آن باید هزینه ای ماهانه بپردازید.
انتخاب و خرید هاست مناسب بحثی کاملا تخصصی است و برای اینکه بتوانید هاست مناسب تهیه کنید باید با افراد متخصص مشورت کنید. دلیل این امر ممکن است این باشد که اگر یک هاست با ظرفیت بالا تهیه کنید، حجم زیادی از هاست به سختی استفاده می شود و پول زیادی هدر می رود. اگر هاست شما کوچک است، احتمالاً در آینده ای نزدیک فضای شما کم شده و سرعت شما کاهش خواهد یافت.
سیستم مدیریت محتوا و تاثیر آن بر تعرفه طراحی سایت
می توان گفت این بخش بیشترین تاثیر را در هزینه طراحی وب سایت دارد. یک سیستم مدیریت محتوا به شما کمک می کند تا به راحتی محتوای سایت خود را بدون هیچ دانش برنامه نویسی تغییر دهید. نه فقط محتوا، بلکه هر بخشی از سایت که نیاز دارید. سیستم مدیریت محتوا به دو دسته تقسیم می شود. اولی سیستم مدیریت محتوای آماده و دومی سیستم مدیریت محتوای تخصصی.
سیستم مدیریت محتوا مانند یک برنامه است و شما می توانید آن را در کمتر از ده دقیقه در سایت خود فعال کرده و دست به کار شوید. سیستم های مدیریت محتوا وردپرس و جوملا جزو محبوب ترین سیستم های مدیریت محتوا در دنیا میباشد.
در انتهای دیگر این طیف، سیستم های مدیریت محتوای اختصاصی قرار دارند. برای اینکه بتوانید از یک سیستم مدیریت محتوای اختصاصی استفاده کنید، به کمک یک برنامه نویس حرفه ای نیاز دارید که یک کنترل پنل برای شما ایجاد کند. همانطور که از نام آن پیداست، استفاده از یک سیستم مدیریت محتوای اختصاصی بسیار گرانتر از استفاده از یک سیستم مدیریت محتوای آماده است.